SEO (Search Engine Optimization)
Sökmotoroptimering handlar om att se till att webbplatsen är tillgänglig för sökmotorer på ett optimalt sätt. Tekniska åtgärder som i kombination med redaktionellt arbetet kan få stor betydelse för webbplatsens prestanda i organiska sökresultat och samtidigt öka användarvänligheten i ett besökarperspektiv.
Det handlar om att finnas sökbar för rätt personer vid rätt tillfälle.
I allt optimeringsarbete är det viktigt att tänka på:
- att använda relevanta sökord, dvs de ord som målgruppen använder när de söker,
- att visa intresseväckande och mot konkurrenter urskiljande texter i sökresultatet,
- att sökträffar går till rätt målsida (webbsida) dvs där innehållet är relevant för sökningen och att det motsvarar läsarens förväntningar,
- att ni har en strukturerad strategi för er webbnärvaro med länkar till och från webbplatsen,
- att innehållet på webbsidan leder besökaren till köp eller kontakt!
Webbreda har nöjet att hjälpa er med detta och bekräftar här tjänster för sökoptimering.
AI Sökoptimering ( GEO, LMO, AIO)
Sättet vi söker information på förändras snabbt – vi söker på olika sätt av olika anledningar beroende på situation och behov. Nya söktjänster skapas hela tiden för att hjälpa oss hitta rätt svar vid rätt tillfälle.
Allt fler använder AI-drivna söktjänster (ChatGPT, Perplexity, Gemini, Claude, mfl) för att få fram information och svar på frågor, medan de klassiska sökordsbaserade sökningarna minskar. Enligt Gartner väntas den traditionella sökvolymen gå ner med hela 25 % fram till 2026, tack vare AI-chatbots och virtuella assistenter.
Enligt artikel Computer Sweden om ”Rapport svenskarna och internet” dominerar ChatGPT bland svenskarna.
För företag innebär det att man behöver se över hela sin digitala synlighet. SEO är fortfarande viktigt – men det räcker inte längre. Man behöver komplettera med en strategi för AI-driven synlighet.
Varför AI sökoptimering
Om era målgrupper i allt större utsträckning vänder sig till AI för att hitta svar, måste ert innehåll vara förberett för att synas och bemötas i AI-gränssnitt.
Att ignorera detta innebär:
- Att den information ni lagt tid på inte kommer fram för relevanta frågor.
- Att målgruppen inte får upp ert företag som alternativ.
- Att ert varumärke inte visas vid AI sökningar.
- Att ni “försvinner” i nästa generations sökanvändning.
Nya tjänster nya namn och benämningar
Det har kommit upp många olika begrepp och benämningar: LMO (Language Model Optimization), GEO (Generative Engine Optimization), AIO (AI Search Optimization).
Jag har valt att kalla tjänsten AI-sökoptimering, dvs jag hjälper er bli synliga och sökbara i AI drivna söktjänster.
