Google gör bedömning av ditt innehåll utifrån ett besökarperspektiv
Att med olika metoder försöka ”överlista” Googles algoritmer för sökresultat kan ibland straffa sig.
Google rullar hela tiden ut nya algoritmer för att syna försöken. Allt SEO arbete måste utgå ifrån att ge din målgrupp rätt information vid rätt tillfälle, samt en bra besökarupplevelse. Därför är det viktigt att du har en genomtänkt webbstrategi.
Om det är uppenbart att innehållet på webbplatsen främst är till för att locka besökare från sökmotorer, snarare än gjort för människor. Kan Google sänka din sökranking.
Några punkter att undvika i ditt sökoptimeringsarbete:
- Producera inte mycket innehåll om för många olika ämnen i hopp om att en del av det kan fungera bra i sökresultaten.
- Använd inte omfattande automatisering för att producera innehåll om många ämnen.
- Skriv inte enbart sammanfattning av vad andra har att säga utan att tillföra så mycket mervärde för besökaren.
- Skriv inte om saker bara för att de verkar trendiga och inte för att du annars skulle skriva om dem för din befintliga målgrupp.
- Se till att du inte får besökarna att känna att de behöver söka igen för att få bättre information från andra källor.
- Gå inte in för att skriva om ett nischområde utan någon egentlig expertis, bara för att du tror att du får söktrafik.