Googles uppdaterade algoritmer – hur påverkar det dina sökords SEO ranking?
Varje år kommer Google med en större uppdatering av deras kärnalgoritm. Målet är att alltid försöka ge oss som söker den mest relevanta sökträffen som möjligt. Idag så söker vi på väldigt många sätt, via olika enheter såsom laptop, mobil, smarta högtalare mfl. De flesta sökningar börjar med hur, vad, när, var. Ca 15 % av alla sökningar är helt nya för Google.
I december 2020 genomförs en större uppdatering. När Google lägger ut nya algoritmer så kan det ta ett tag innan de slår igenom och vi kan se effekten.
Google förklarar uppdateringen och hänvisar till en sidan “Vad webbansvariga borde veta om Googles kärnuppdateringar”
Så i grunden till all effektiv SEO (search engine optimization) är fortfarande innehållets relevans och kvalité.
Tips på några frågor du bör besvara innan du publicerar något på din webbplats.
- Vem riktar du dig till?
- Ger innehållet din målgrupp relevant information eller svar på deras frågor?
- Ger rubriken och / eller sidrubriken en beskrivande, hjälpsam sammanfattning av innehållet?
- Ger innehållet en väsentlig, fullständig beskrivning av ämnet? Behöver du länka till ytterligare information.
- Bygger innehållet på andra källor? Undvik att bara kopiera eller skriva om dessa källor, ge istället mervärde till källan genom att länka dit.
- Fundera – Är rubriken och / eller sidrubriken överdriven eller chockerande? Undvik gärna sk ”clickbait”.
- Tänk efter – Är det här den sida du vill lägga till som bokmärke, dela med en vän eller rekommendera?